یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

آرشیو آذر ماه 1400

دبستان پيشرو

روش هاي آماده كردن دانش آموزان پايه اول دبستان براي ورود به مدرس

۴ بازديد

چه زماني بايد آماده شدن براي كلاس 1 را شروع كنم؟

هنگام آماده كردن دانش آموزان براي كلاس اول ، مهارتهايي را كه كودك شما بايد در پايان سال تحصيلي داشته باشد ، بيابيد. كودكاني كه براي كلاس 1 آماده مي شوند ، علاوه بر مقابله با سطح انرژي بي حد و حصر و احساسات شديد ، در مدرسه با مسئوليت هاي جديدي روبرو مي شوند.

 

 پرورش مهارت هاي عمومي

 

  •  اجازه گرفتن،سلام كردن و با نوبت صحبت كردن را در منزل تمرين كنيد.
  •  به كودك اين اطمينان را بدهيد كه اگر در مدرسه مشكلي داشت، مي‌تواند خيلي آسان آن مشكل را با معلّم يا مدير مدرسه در ميان بگذارد.
  •  به موقع حرف زدن به موقع سكوت كردن و به موقع اظهار وجود كردن را حتماً به او ياد بدهيد.
  •  آداب دستشويي رفتن و رعايت بهداشت فردي را به طور كامل در او كنترل كنيد.
  •  نحوه ي صحبت كردن او را مورد ارزشيابي قرار بدهيد. بلند، آرام، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرين كنيد. در بازي هاي ساده گاهي معلّم شويد، گاهي يك دوست  و گاهي خود دانش آموز.
  •  حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بياوريد. كلاس‌ها، سرويس بهداشتي، حياط و دفتر را به او نشان دهيد.
  •  پوشيدن و در آوردن لباس ها و كفش ها را بارها و بارها با او تمرين كنيد.
  •  هنگامي كه براي او وسيله اي مي‌خريد، حتماً او را همراه ببريد.(خريد وسايل را زياد به تعويق نيندازيد. اين امر براي كودك پر از شادي و نشاط است.اجازه بدهيد تا چند هفته مرتّب وسايلش را چك كند و با آنها ارتباط برقرار كند) در خريد كيف مدرسه نهايت دقّت را به خرج بدهيد. براي كودك كيفي بخريد كه اندازه و جنس مناسبي داشته باشد. كيف بچّه ها ترجيحاً از نوع كوله پشتي باشد امّا دسته اي هم براي حمل آسان داشته باشد.
  •  بهتر است كيف حالت ايستاده داشته باشد تاكنار پاي كودك روي زمين قرار بگيرد و دسترسي كودك به وسايل را ساده تر كند. كيف بايد داراي چند جيب متعدد باشد تا طبقه بندي وسايل براي كودك ميسّر باشد.
  •  نگهداري و حفظ وسايل را به او ياد بدهيد. وسايلش را برايش معرّفي كنيد و موارد استفاده و مكان آن را در كيف و يا جامدادي برايش توضيح دهيد.
  •  دفتر‌هايش را جلو چشمش جلد كنيد و اسم و فاميلش را روي همه‌ي وسايلش بچسبانيد.چشم كودك را با مارك مداد رنگي و ساير وسايل آشنا كنيد.
  •  استفاده از ليوان و دستمال و ساير وسايل مربوط به طرز خوردن تغذيه در مدرسه را در منزل تمرين كنيد.
  •  پياده و سوار شدن به سرويس و آداب استفاده از سرويس و نكات ايمني را به آموزش دهيد.سعي كنيد با برنامه ريزي دقيق و مرتّب، اضطراب ناشي از جاماندن از سرويس را به حداقل برسانيد.
  •  در منزل به او مسئوليّت بدهيد. اين امر موجب پرورش حس دقّت ،اتكاء به نفس و مسئوليت پذيري در وي مي‌شود.

 

فرزند من در كلاس اول چه كاري بايد انجام دهد؟

كودك شما در كلاس اول شروع به مسئوليت پذيري و تقويت يادگيري از طريق مشق شب مي كند. شما مي خواهيد يك منطقه كار ساكت و سازمان يافته تهيه كنيد و براي انجام تكاليف روزمره وقت بگذاريد.

 

چگونه براي علوم كلاس 1 آماده مي شويد؟

آماده شدن براي علوم پايه 1. از ابزارهايي مانند ذره بين ، خط كش و مقياس تعادل استفاده كنيد. با مراقبت از حيوانات در كلاس ، نيازهاي اساسي موجودات زنده را بياموزيد. آزمايش هاي ساده و عملي انجام دهيد. حواس - شنوايي ، بينايي ، بويايي ، لامسه و چشايي را كاوش كنيد. چرخه زندگي موجودات زنده مانند قورباغه ها يا پروانه ها را كاوش كنيد.

روش هاي آماده كردن دانش آموزان پايه اول

چگونه دانش آموز كلاس اول را مي خوانيد؟

به طور كلي ، موثرترين روش براي خواندن و نوشتن دانش آموزان كلاس اول به طور مستقل و روان ، استفاده از رويكرد سواد متعادل - تركيبي از خواندن مشترك ، بلند خواندن ، هدايت مطالعه و خواندن مستقل - در طول روز مدرسه است.

 

 

پرورش مهارت هاي جسماني

 

  •  حتماً واكسن كودك را يكي دو ماه قبل از آغاز مدارس تزريق كنيد.
  •  از لحاظ سلامت عمومي او را بررسي كنيد. آزمايش انگل و سنجش سلامت عمومي زير نظر متخصص تغذيه و ترميم دندان هاي پوسيده احتمال غيبت هاي مكرر در طول سال تحصيلي رابه حداقل مي‌رساند.
  •  اواسط سال تحصيلي تصميم به تعويض مدرسه ي يا كلاس كودك نگيريد.
  •  قداست معلّم را حفظ كنيد. اگر با برخي از روش هاي معلم موافق نيستيد، آن را با خود معلم و يا با شوراي مدرسه مطرح كنيد.
  •  ارتباط خود را با مدرسه حفظ كنيد. به اين ترتيب هر كدام مي‌دانيد كه اوضاع در مدرسه يا منزل چگونه پيش مي‌رود.
  •  از چند هفته قبل نسبت به مدرسه ي كودك اطمينان حاصل كنيد. جابجايي كودك در روزهاي اوّل مدرسه اصلاً به نفع كودك نيست.
  •  موقعيت هايي را پيش بياوريد كه او بتواند ساعت ها در خارج از منزل بازي كند. اين امر باعث مي‌شود كه آمادگي جسماني او بالا برود.
  •  در برنامه تابستاني او حتماً كلاس سفال و نقّاشي را بگنجانيد. اين دو برنامه ماهيچه‌هاي ظريف انگشتان دست كودك را تقويت مي‌كند.
  •  در بين بازي هاي كودك، بازي هايي نظير  پرتاب توپ در حلقه، بازي با خمير، بازي هاي فكري، حل كردن ماز (مارپيچ) هاي ساده – موجود در انواع مجلات كودك – حتماً شاخص تر باشد.
  •  حتماً ساعاتي در منزل به كتاب خواندن، تماشاي تلويزيون و آرام و ساكت بودن گذرانده شود.
  •  نزديك به شروع مدارس، ساعت خواب او را به طور جدّي تنظيم كنيد.

 

به عهده گرفتن مسئوليت و كارهاي روزمره

اگر فرزند شما در يك مهد كودك نيم روزه حضور داشته باشد ، كلاس اول به معناي حضور در مدرسه براي يك روز طولاني تر است. با كودك خود در مورد مسائل "بچه بزرگ" مانند بسته بندي يك ناهار سالم و نحوه رفتار با دانش آموزان ديگر در زمين بازي صحبت كنيد. آدكينز توضيح مي دهد: «از آنجايي كه كلاس اول دبستاني تغيير مهد كودك است ، براي والدين بسيار مهم است كه به فرزندشان كمك كنند تا زمينه را براي يك روز عالي فراهم كند. ما مي دانيم كه همه ما وقتي استراحت كافي نداريم يا به درستي غذا نمي خوريم احساس ضعيف مي كنيم. كودكان در اين سن نمي دانند كه چقدر به استراحت نياز دارند. والدين اين اطمينان را دارند كه فرزندشان اين عادتهاي خوب را ياد بگيرد. "

 

كودك شما در كلاس اول شروع به مسئوليت پذيري و تقويت يادگيري از طريق مشق شب مي كند. شما مي خواهيد يك منطقه كار ساكت و منظم تهيه كنيد و براي انجام تكاليف روزمره وقت بگذاريد.

 

آدكينز مي افزايد: «آموزش استقلال فرزندتان يكي از مهمترين مشاغل والدين است. يكي از راه هاي تحقق اين امر ، ايجاد برنامه هاي روزمره است كه كودك مي تواند آنها را دنبال كند. اگر كودكي بداند كه هر روز صبح هنگام برخاستن ، براي آماده شدن روال خاصي را دنبال مي كند ، پس به زودي خودش مي تواند اين كار را انجام دهد. در عصر ، اگر فرزند شما مي داند كه روال زمان خواب بايد حمام ، مسواك زدن ، خواندن داستان و رفتن به رختخواب باشد ، نه تنها راحت تر مي توان او را به رختخواب برد ، بلكه انجام اين كار براي كودك نيز آسان تر است. "

 

 

مهارت هاي جسمي و اجتماعي كه مي توانيد از كلاس اول دبستان انتظار داشته باشيد:

  • براي مدت زمان طولاني تري گوش دهيد
  • به طور مستقل پشت ميز او كار كنيد
  • به مجموعه مسيرهاي طولاني تر گوش دهيد
  • تكاليف را كامل كنيد و روز بعد آن را برگردانيد
  • مدت زمان طولاني تري نشسته باشيد
  • بتوانيد از ديد شخص ديگري چيزها را ببينيد تا بتوانيد با او استدلال كنيد و به او همدلي را بياموزيد
  • تجربيات را با جزئيات بيشتر و به روشي منطقي بيان كنيد
  • در صورت بروز اختلاف ، مسئله را حل كنيد
  • علاقه والدين و معلمان را ميل كنيد (مشتاقانه لطفا؟)
  • با دوستان و مشكلات مربوط به همسالان مشكلات جزئي را تجربه كنيد
  • بتوانيد از قبل برنامه ريزي كنيد

 

مهارت هاي دانشگاهي كه مي توانيد از كلاس اول دبستان انتظار داشته باشيد:

  • دستورالعمل هاي خارج از تابلو را بخوانيد ، بعضي از كودكان ممكن است هنوز در اين مورد مشكل داشته باشند
  • كلماتي را با الگوهاي تركيبي حروف مانند كلمات با e و خاموش مانند ايجاد كنيد
  • كلماتي با فركانس بالا مانند هر كجا و هر كجا را بخوانيد و بنويسيد
  • جملات كامل را با بزرگ نويسي و علائم نگارشي بنويسيد
  • با دقت و فهم كتابهاي كلاس اول را با صداي بلند بخوانيد
  • تغيير تعداد
  • زمان را به ساعت و نيم ساعت بگوييد
  • حقايق جمع و تفريق را براي مبالغ تا 20 سريع پاسخ دهيد
  • مشكلات جمع و تفريق دو رقمي را روي كاغذ كامل كنيد

 

پرورش مهارت تخصصي

  •   هرگز كودكتان را با كسي _حتّي با خواهر و برادرش _ مقايسه نكنيد. هر كودك مجموعه اي از ويژگي هاي منحصر به فرد است كه شما نمي‌توانيد آن ها را عوض كنيد.
  •   محيط خانه را گرم و صميمي كنيد. به خاطر رشد و تعالي كودكتان از بحث هاي بيهوده در منزل بپرهيزيد.
  •   بدانيد كه كسب مهارت  خواندن نيز مانند كسب مهارت صحبت كردن در بعضي كودكان ديرتر و در بعضي زودتر رخ مي‌دهد.
  •   پايه اول ابتدايي بنيان بسياري از رفتارهاي صحيح درسي دانش آموز خواهد بود. پس در پرورش عادات صحيح كودكتان با مدرسه، همكاري لازم را داشته باشيد.
  •   اگر به نظر خودتان يا به عقيده ي مربيان پيش دبستاني، كودك شما بيش فعّال، كم توجّه يا كم تمركز است رفع مشكل را هر چه زودتر آغاز كنيد. اوّل مهر براي حل اين گونه مسائل بسيار دير است.

اهميت روش تربيتي دانش آموزان 6 تا 12 ساله

۵ بازديد

براي كودكان 6 تا 12 سال از چه روش آموزشي استفاده مي شود؟

برنامه مونته سوري حول پنج درس اصلي در آغاز چرخه 6 تا 12 سالگي مي چرخد: ايجاد زمين ، زندگي گياهان ، حيوانات و زندگي انسان ، زبان ، رياضيات و علم. هر سال ، دانش آموزان مدرسه پيشرو  مهارت هاي زندگي مانند ايجاد تفكر واگرا و همگرا ، قدرت حل مسئله ، مسئوليت پذيري ،عزت نفس و توجه و تمركز در آنان ايجاد نموده و تلاش در رشد مهارت ها دارند.

 

 

اهميت استفاده از روشها و استراتژيهاي متنوع در تدريس چيست؟

روشها و راهبردها-اهميت استفاده از روشها و استراتژيهاي متنوع ، تسهيل يادگيري همه دانش آموزان است. ايجاد يك هدف عملكردي براي هر سطح ، كسب محتوا (مهارت) را تقويت مي كند و از فراگيران به طور تصادفي سطوح ، بررسي پاسخ ها و ادامه كار جلوگيري مي كند.

 

اهميت استفاده از بازي در تربيت دانش آموزان 6 تا 12 ساله

متاسفانه بسياري از والدين و مربيان آموزشي فكر مي كنند با ورود دانش آموزان به مدرسه و محيط آموزشي، فرزندشان ديگر به بازي كردن نيازي نداشته و بايد تمام وقت خود را صرف آموزش‌هاي مدرسه نمايند؛ در حالي كه اين تفكر كاملاً اشتباه و نابجا است.

 

 

 

دانش آموزان 6 تا 12 ساله همچنان به بازي كردن و تخليه كردن هيجانات خود از طريق بازي نيازمند هستند؛ والدين مي‌توانند از اين نياز به نفع تربيت صحيح دانش آموزان 6 تا 12 ساله استفاده نمايند.

 

بازي كردن نقش بسيار مهمي را در رشد و يادگيري كودك ايفا مي كند؛ از طريق بازي كردن مهارت هاي مهمي از جمله مهارت هاي اجتماعي و روابط عمومي در كودكان رشد مي كند. از طرف ديگر كودك از طريق بازي كردن مي تواند احساسات پنهان خود را بروز داده و از نظر هيجاني خود را تخليه نمايد. والدين مي‌توانند از طريق بازي با دانش آموزان 6 تا 12 ساله خود رابطه با آنها را تقويت نمايند. همچنين تقويت رابطه بين والدين و كودكان مي توانند اثر روش هاي تربيتي دانش آموزان را چند برابر كند.

 

همچنين والدين در بازي با كودكان مي توانند احساس امنيت عاطفي را در آنها بيشتر نمايند؛ كودكان هر چقدر احساس امنيت عاطفي بيشتري داشته باشند با مشكلات بهتر كنار مي آيند.

 

آموزش چقدر براي رشد كودك مهم است؟

از نظر رشد انساني ، اهميت آموزش در دوران كودكي را نمي توان مبالغه كرد. سالهاي اوليه كودك پايه و اساس توسعه آينده او است و پايه اي قوي براي يادگيري و يادگيري مادام العمر از جمله رشد شناختي و اجتماعي فراهم مي كند.

 

چرا استفاده از استراتژي براي دانش آموزان مهم است؟

استراتژي ها به دانش آموزان كمك مي كند تا فرايند يادگيري را درك كنند. استراتژي ها به دانش آموزان كمك مي كند تا نقاط ضعف خود را دور زده و در سطحي كه توانايي دارند ، عمل كنند. استراتژي ها تفكر انعطاف پذير را ترويج مي دهند و به دانش آموزان اهميت تغيير رويكردهاي خود در كارهاي مختلف را مي آموزند.

 

3 استراتژي يادگيري چيست؟

سه سبك اصلي يادگيري شناختي وجود دارد: بصري ، شنوايي و حركتي.

 

 

چگونه مي توانيم آموزش و يادگيري را بهبود بخشيم؟

سه گام براي بهبود آموزش

يادگيري فعال و عملي را تشويق كنيد. با برنامه هاي كاربردي دنياي واقعي ارتباط برقرار كنيد. ...

تعاملات معني دار معلم و دانش آموز را فراهم كنيد. ...

انتظارات دوره را واضح و بر اساس نتايج يادگيري بيان كنيد

 

موثرترين استراتژي هاي آموزشي چيست؟

 

10 شيوه تدريس موثر كه مي توانيد در حال حاضر استفاده كنيد

همانطور كه آموزش مي دهيد الگو بگيريد. ...

اشتباه كنيد. ...

كار گروهي. ...

يادگيري از روي تجربه را تشويق كنيد. ...

بگذاريد دانش آموزان تدريس كنند. ...

فناوري را در كلاس درس ادغام كنيد. ...

سازمان دهندگان گرافيكي را امتحان كنيد. ...

بر مديريت رفتار تأكيد كنيد.

اهميت روش تربيتي دانش آموزان 6 تا 12 ساله

 

نقش اصلي آموزش و پرورش چيست؟

هدف اصلي آموزش ، تربيت افراد درون جامعه ، آماده سازي و شايستگي آنها براي كار در اقتصاد و همچنين ادغام افراد در جامعه و آموزش ارزشها و اخلاق جامعه است. نقش تعليم و تربيت به معناي اجتماعي كردن افراد و حفظ آرامش و پايداري جامعه است.

 

استراتژي ها چگونه به دانش آموزان كمك مي كند؟

آموزش استراتژيك مي تواند به آنها در دسترسي ، سازماندهي و تركيب اطلاعات جديد كمك كند و فضا را در مغز براي يادگيري مطالب به زبان جديد آزاد كند. مي تواند از تفكر مرتبه بالاتر پشتيباني كند. آموزش راهبردي به دانش آموزان كمك مي كند تا مفاهيم و مهارت هاي اساسي را درك كنند.

 

چرا آموزش راهبردهاي شناختي به دانش آموزان مهم است؟

رويكرد يادگيري شناختي مهارت هايي را براي يادگيري موثر به دانش آموزان مي آموزد. اين به دانش آموزان كمك مي كند مهارت هاي حل مسئله و مطالعه قابل انتقال را ايجاد كنند كه مي توانند در هر موضوعي به كار گيرند. توسعه مهارت هاي شناختي به دانش آموزان اجازه مي دهد تا بر دانش و ايده هاي قبلي خود تكيه كنند.

 

نمونه هايي از فعاليتهاي يادگيري چيست؟

برخي از فعاليتهاي يادگيري منفعل هستند و طوري طراحي شده اند كه اطلاعات مهم را به شيوه اي كارآمد در اختيار دانش آموزان قرار دهند. مثالها شامل سخنراني ، تماشاي فيلم يا تظاهرات و خواندن است. اگرچه روشهاي سنتي آموزش بر اساس رشته متفاوت است ، اينها سنتي ترين روشهاي تدريس است.

 

چگونه مي توانيد از يادگيري در كلاس درس حمايت كنيد؟

 

به عنوان بخشي از تجربه يادگيري و تدريس دانش آموز ، از تمجيد و تشويق استفاده كنيد. زبان را ساده كنيد ، كلمات را تكرار كنيد و معاني را روشن كنيد. شيوه يادگيري دانش آموز را رعايت كرده و بر اين اساس آموزش و يادگيري را متمايز كنيد. وظايفي را در اختيار دانش آموز قرار دهيد كه در توان اوست.

 

منظور از استراتژي هاي تدريس چيست؟

استراتژي هاي تدريس روش ها و تكنيك هايي هستند كه معلم براي حمايت از دانش آموزان يا دانش آموزان خود در طول فرايند يادگيري استفاده مي كند. يك معلم استراتژي تدريس را مناسب با موضوع مورد مطالعه ، سطح تخصص فراگير ، و مرحله سفر يادگيري خود انتخاب مي كند.

 

چه نوع يادگيري بهتر است؟

يادگيرندگان حركتي عملي ترين نوع يادگيري هستند. آنها با انجام اين كار بهترين كار را ياد مي گيرند و اگر مجبور شوند به مدت طولاني بنشينند دچار بي قراري مي شوند. زبان آموزان حركتي وقتي بهترين كار را مي كنند كه بتوانند در فعاليت ها شركت كنند يا مشكلات را به صورت عملي حل كنند.