یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

روش هاي صحيح درس خواندن

۴ بازديد

روش هاي صحيح درس خواندن

1 – خواندن درس در فواصل كوتاه ولي پيوسته :

به جهت آنكه ذهن آدمي در زمان هاي كوتاه و پي در پي بسيار با تمركز بيشتر از زمان هاي طولاني عمل مي كند بنابراين حتي اگر يك ساعت براي مطالعه داريد بهتر است كه آنرا به فاصله هاي زماني كوتاه تر تقسيم كنيد. مثلاً به چهار قسمت 15 دقيقه استراحت كوتاهي به خود مي دهيد و سپس به خواندن ادامه مي دهيد.

 

2 – در نظر گرفتن وضعيت جسمي :

اگر خسته ، عصباني ، حواس پرت و شتاب زده هستيد اصلاً درس خواندن را بايد كنار بگذاريد ، در زمانيكه افكار شما به چيزهاي ديگري غير از موضوع درس معطوف است هر قدر براي يادگيري تلاش كنيد بي ثمر خواهد بود ، چرا كه مغزدراين حالت به دفع داده ها مي پردازد ، برعكس زماني كه مغز شما در حالت آرامش قرار دارد همچون يك اسفنج اطلاعات را بخود جذب مي كند . بنابراين توصيه مي شود كه به وضعيت جسمي ، روحي و رواني خود در زمان درس خواندن توجه ويژه اي نشان دهيد.

 

3 – استراحت كردن با آسودگي خاطر:

همچنان كه در مورد دوم از روش ها اشاره كرديم لازمه رفع همه خستگي ها واضطراب ها استراحت دادن به خود و مغز است.

مغز انسان به منظور(( ساخت پروتئين )) و تجديد نيرو به زمان نياز دارد لذا استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را خواهد داد. بنابراين اگر زمان به شما اجازه مي دهد به منظور تجديد قوا حتماً يك روز كامل را به استراحت بگذرانيد و در اين روز به فعاليت ذهني سنگين نپردازيد وبيشتر به فعاليت هاي مورد علاقه و خواب بپردازيد .

 

4 – مرور درس ها در همان روز يادگيري :

اگر بپذيريم كه حافظه توانايي مغز است دربياد آوردن مطالب و بخاطر سپردن مطالب براي تقويت آن بايد به اين نكته توجه كنيم كه تكرار مطلب و مرور مطلب خوانده شده بلافاصله بعد از يادگيري ( خواندن ) مي تواند آنرا در ذهن ما حك كند.

دانشمندان دراين زمينه به نتيجه اي جالب رسيده اند و آن اينكه فراموشي درست پس از خواندن ، ديدن يا شنيدن يك موضوع

 

اتفاق مي افتد بنابراين براي جلوگيري از آن توصيه كرده اند كه بلافاصله بعد از هر يك از فرايند هاي يادگيري به مرور و تكرار و پرسش در مورد آن بپردازيم تا بدينوسيله بتوانيم به حفظ و يادگيري عميق موضوع دست پيدا كنيم .

 

5 – يادگيري از كل به جزء:

شايد باور نكنيد كه هميشه از كل به جزء و يا از بزرگ به كوچك رسيدن ، روشي بسيار كارآمد در يادگيري در تمام سنين است. بنابراين در زمان درس خواندن ابتدا بايد سعي گردد تا به يك درك كلي از موضوع برسيم و سپس وارد جزئيات شويم ، اين روش موفقيت مارا در امر يادگيري افزايش خواهد داد.

 

6 – فراهم كردن محيطي مناسب براي درس خواندن :

براي درس خواندن بايد جاي مناسبي را درنظر بگيريد . براي اين منظور از ميز شخصي خود استفاده كنيد. اين ميز بايد در گوشه اي از اتاق قرار بگيرد كه در حفظ تمركز شما مؤثر باشد و شما رو به ديوار در پشت ميز بنشينيد . هيچ چيز اضافه اي كه باعث شود تا حواس شما پرت شود ، روبروي شما و در كنار شما نبايد وجود داشته باشد. هر چه كه براي خواندن درس مورد نظر نياز داريد از پيش آماده كنيد و آنها را در كنار خود روي ميز قرار دهيد تادر زمان مطالعه مجبور به قطع فعاليت خود نشويد.

 

7 – توانايي مغز خود را در زمان درس خواندن مدنظر قرار دهيد

گاهي مغز انسان بر اثر خستگي آنچه را كه خوانده است از ياد مي برد لذا نبايد بگذاريم كه چنين اتفاقي بيفتد ، همانطور كه در روش هاي پيشين به آنها اشاره داشتيم اين فراموشي را نبايد به حساب اين بگذاريم كه ما در فرايند مطالعه تا يك حدي ظرفيت دارد و پس از آن خسته مي شود سپس بايد به آن استراحت بدهيد .

 

8 – تبديل درس خواندن به يك عادت خوب با برنامه ريزي مناسب

بايد توجه داشته باشيم كه اگر ساعات مشخصي از روز را به درس خواندن اختصاص ندهيم و به قولي هر وقت كه شد درس بخوانيم نتيجه خوبي از آن نخواهيم گرفت پس تخصيص ساعاتي از روز براي مطالعه هر درسي و يادداشت اين زمان در دفتر روزانه درس خواندن را به يك عادت هميشگي تبديل مي كند.

 

9 – اهداف كوتاه مدت و بلند مدت را از هم تفكيك كنيم 

يكي از دلائل اصلي كه باعث مي شود ما به اهداف خود دست نيابيم همان انديشه منفي در دست يابي به اهدافمان است كه بايد آن را از ذهن خود پاك كنيم و سپس براي رسيدن به آنها برنامه ريزي مناسب انجام دهيم و به مديريت آنها بپردازيم . اهداف بلند مدت را بايد همچون يك رؤيا در ذهن بپرورانيم و نگه داريم و در همان حال فعاليت هاي روزانه خود را به اهداف كوتاه مدت اختصاص دهيم . به عنوان مثال : مي خواهيم مهندس و يا پزشك شويم اين اهداف بلند مدت ماست و برايمان بسيار مهم هستند . در اينجا براي رسيدن به اين خواسته ها بايد مسيرهايي را برگزينيم كه ما را هر چه مطمئن تر به آنها برساند كه اين مسيرها اهداف كوتاه مدت ما را تشكيل مي دهند كه همراه با سعي و تلاش و برنامه ريزي طي مي شوند مثل فارغ التحصيلي از دبستان با معدل خوب كه خود حاصل اندوختن مهارت و تجربه در حين تحصيل است.

 

10 – دور كردن نااميدي از خود كه دشمن يادگيري است

كساني كه دائم خود را بدليل ضعف در يادگيري سرزنش مي كنند از پيشرفت قابل ملاحظه اي در امر يادگيري بي بهره خواهند

ماند . در مقابل كساني كه اطمينان به نفس بالايي دارند از سرعت يادگيري و قدرت حافظه بهتري برخوردار هستند بنابراين آهسته و پيوسته فرايند درس خواندن و يادگيري را پي مي گيريم و انرژي خود را طرف نگراني و حساسيت هاي بي مورد نمي كنيم . اميد كه با استفاده از روش هاي صحيح درس خواندن فرزنداني موفق و توامند داشته باشيم.روش هاي صحيح درس خواندن

چگونه مي توان براي امتحان مطالعه كرد؟

آمادگي آزمون: ده نكته مطالعه

 

وقت كافي براي مطالعه به خود اختصاص دهيد.

فضاي مطالعه خود را سازماندهي كنيد.

از نمودارها و نمودارهاي جريان استفاده كنيد.

در امتحانات قديمي تمرين كنيد.

پاسخ هاي خود را براي ديگران توضيح دهيد.

گروه هاي مطالعه را با دوستان خود سازمان دهيد.

استراحت منظم داشته باشيد.

ميان وعده غذايي مغز.

روز امتحان خود را برنامه ريزي كنيد.

نوشيدن مقدار زيادي آب.

 

رويكرد يادگيري نحوه مطالعه موثر چيست؟

هنگام يادگيري چگونگي مطالعه موثر ، رويكردي متناسب با همه وجود ندارد. روش هاي صحيح درس خواندن بايد متناسب با هر دانش آموز باشد. هر كس توانايي هاي مختلفي دارد ، بنابراين تعيين اينكه چه چيزي براي شما مفيد است و چه چيزي مفيد است مهم است.

 

1

وقت خود را مديريت كنيد. يك برنامه هفتگي تنظيم كنيد و روزانه زمان مشخصي را به مطالعه اختصاص دهيد. اين مي تواند در كل يك ساعت يا حتي 3 ساعت باشد. اين نيز نمرات شما را بهبود مي بخشد. اين مبلغ بسته به اينكه شما در دبيرستان يا دانشگاه هستيد متفاوت خواهد بود و همچنين براساس رشته تحصيلي متفاوت است. اطمينان حاصل كنيد كه تا آنجا كه ممكن است به برنامه خود پايبند باشيد اما نترسيد گاهي اوقات براي مطالعه بيشتر در جديدترين امتحان آينده از برنامه خارج شويد. اطمينان حاصل كنيد كه اين طرح مطالعه واقع بينانه است و غيرممكن نيست. 

شما بايد در مدرسه ، كار و فعاليتهاي فوق برنامه تعادل برقرار كنيد. اگر واقعاً با كلاسهاي خود دست و پنجه نرم مي كنيد ، ممكن است بخواهيد شغل بعد از مدرسه يا فعاليت فوق برنامه را كنار بگذاريد تا نمرات بالا بيايد. شما بايد زمان خود را در اولويت قرار دهيد. به ياد داشته باشيد: تحصيلات شما مهمترين چيز است زيرا پايه موفقيت شما در آينده است. 

براي كلاس هاي دانشگاهي بايد ساعاتي را كه در هر كلاس مي خوانيد بر اساس دشوار بودن كلاس و ارزش ساعت اعتباري كلاس تعيين كنيد. به عنوان مثال ، اگر كلاس فيزيكي 3 ساعته داريد كه واقعاً سخت است ، مي خواهيد 9 ساعت در هفته بخوانيد (3 ساعت در 3 ساعت براي سختي سخت). اگر يك دوره ادبيات داريد كه 3 ساعت ارزش دارد و به نوعي سخت است ، ممكن است بخواهيد 6 ساعت در هفته بخوانيد (3 ساعت در 2 براي دشواري متوسط).

 

2

دست بجنبون. بهترين سرعت را براي مطالعه و تنظيم بر اساس آن پيدا كنيد. بعضي از مفاهيم يا كلاس ها به طور طبيعي تري به شما مي آيند ، بنابراين مي توانيد سريعتر آن ها را مطالعه كنيد. موارد ديگر ممكن است دو برابر بيشتر طول بكشد. وقت مورد نياز خود را اختصاص دهيد و با آهنگي كه احساس راحتي مي كنيد مطالعه كنيد.

مطالعه در فواصل 20 دقيقه اي به شما كمك مي كند تا اطلاعات را آسان تر كنيد.

اگر آهسته تر مطالعه مي كنيد ، به ياد داشته باشيد كه به زمان بيشتري براي مطالعه نياز خواهيد داشت.

 

3

استراحت كافي داشته باشيد. در برنامه خود وقت كافي بگذاريد تا خواب كافي داشته باشيد. هر شب خوب بخوابيد و بهترين استفاده را از وقت مطالعه خواهيد داشت. اين مهم در هنگام منجر شدن به آزمون مهم است و خصوصاً قبل از شركت در آزمون بسيار مهم است. مطالعات نشان داده است كه خواب با بهبود حافظه و توجه ، بر آزمايش تست تأثير مثبت مي گذارد. ممكن است بيدار ماندن در خواب شبانه ايده خوبي به نظر برسد ، اما از جلسه گرفتگي شبانه كامل صرف نظر كنيد. اگر در طول هفته ها مطالعه كنيد ، به هر حال نيازي به گرفتگي نداريد. داشتن يك خواب خوب به شما كمك مي كند عملكرد بهتري داشته باشيد. احساس خستگي يا خستگي نمي كنيد 

اگر علي رغم تلاش و كوشش خود در پايان ، كمي خواب كم داريد ، قبل از مطالعه كمي چرت بزنيد. چرت خود را به 15-30 دقيقه محدود كنيد. بعد از بيدار شدن ، درست قبل از شروع فعاليت بدني انجام دهيد (مانند حركات استراحت).

 

4

ذهن خود را از هر چيزي كه با موضوع مورد مطالعه شما ارتباطي ندارد پاك كنيد. اگر ذهنيت شما خيلي زياد است ، لحظه اي وقت بگذاريد و پيش از شروع مطالعه ، يادداشت هايي درباره آنچه در مورد آن فكر مي كنيد و احساس شما چيست بنويسيد. اين به شما كمك مي كند ذهن خود را پاك كنيد و تمام افكار خود را بر روي كار خود متمركز كنيد

 

5

حواس پرتي هاي الكترونيكي را از بين ببريد. يكي از بدترين عوامل حواس پرتي براي مطالعه وسايل الكترونيكي است. آنها درگير شبكه هاي اجتماعي شده اند ، شما از طريق تلفن پيامك مي گيريد و لپ تاپ شما نيز به اينترنت متصل است. تلفن همراه خود را ساكت كنيد يا آن را در كيف خود نگه داريد تا در صورت تماس تلفني يا پيامك به شما ، حواس شما را پرت كند. اگر مي توانيد ، لپ تاپ خود را باز نكنيد و آن را به اينترنت وصل نكنيد.

اگر سايت هاي شبكه هاي اجتماعي مانند YouTube ، Facebook ، يا ديگران به راحتي حواس شما را پرت مي كنند ، يكي از برنامه هاي موجود را بارگيري كنيد تا بلافاصله برخي از سايت هاي منحرف كننده رايانه را مسدود كنيد. وقتي كارتان تمام شد ، مي توانيد مانند گذشته دسترسي به همه سايت ها را رفع انسداد كنيد

 

چطور تندخوانی کنیم؟

تمام تکنیکهای تندخوانی یک نکته مشترک دارند و آن هم اینست که: وقتی کلمه‌ای را می‌خوانید از ادا کردن و شنیدن آن در ذهنتان خودداری کنید. این فرآیند به “بیان ذهنی” شناخته می‌شود. به جای این کار، خطوط یا گروهی از کلمات را با یک نگاه اجمالی مرور کنید طوریکه بتوانید کلمات را سریعتر از آنچه می‌توانید بگویید، درک کنید.

یک روش برای پیشگیری از بیان ذهنی، تمرکز بر روی مجموعه‌ای از کلمات به جای تک تک آنهاست. این کار را با شل کردن صورت و “کند کردن” یا دنباله‌دار کردن نگاهتان بر روی صفحه طوریکه کلمات را به صورت واحدهای مجزا و جداگانه نبینید، امکانپذیر است. وقتی این تمرین را انجام دادید، چشمانتان سریعتر یک صفحه را طی می‌کند.دمنوش برای افزایش هوش و حافظه

علاوه‌ بر این وقتی به پایان یک خط نزدیک شدید، با استفاده از دید جانبی‌تان چشمانتان را به مجموعه کلمات انتهایی ببرید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از مکثهایی که در خواندن دارید (اغلب در جاهایی که نقطه وجود دارد)، پیشگیری کنید. این یعنی شما با سرعت بیشتری یک خط را طی کرده و به خط بعد می‌روید. چگونه کودکان را به درس خواندن تشویق کنیم؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.