یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

روشهاي نوين مطالعه و يادگيري

۵ بازديد

شيوه صحيح مطالعه چهار مزيت عمده را به دنبال خواهد داشت .

1 – زمان مطالعه را كاهش مي دهد.

2 – ميزان يادگيري را افزايش مي دهد.

3 – مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر مي كند.

4 – حفظ ( بخاطر سپاري ) اطلاعات را آسانتر مي كند.

 

 مزيت هاي روش صحيح مطالعه

1 – براي اينكه مطالعه اي مفيد داشته باشيد در ابتدا ضروري است كه جايي مخصوص و اتاقي جدا از جريان هاي غير درسي براي اين منظور در نظر گرفته شود.

2 – هدف گزاري در امر مطالعه و يادگيري از موضوعات بسيار مهم است و تا زماني كه در مطالعه هدف مشخص نباشد ، سرعت يادگيري ، يادآوري ، حفظ و نگهداري مطالب دچار مشكل مي شوند ، لذا هدفي كه انتخاب مي كنيد بايد عاقلانه و قابل دسترسي باشد . اينك براي رسيدن به هدف تلاش كنيد.

3 – استفاده از روش سرتا سري يا يك پارچه در امر يادگيري را جايگزين يادگيري بخشي كنيد يعني بجاي آنكه قسمتي از موضوع يا مطلبي را ياد بگيريد ، كل آن را ياد بگيريد.

براي نتيجه گيري بهتر در اين زمينه ، تمركز بر روي مطالب اساسي متن يا موضوع مي تواند نكات اصلي و جزئي را از هم متمايز كند.

4 – توجه وادراك يعني داشتن تمركز حواس براي فهم مطالب از جمله مواردي است كه در روند مطالعه و يادگيري بايد حتماً لحاظ گردد.

5 – انگيزه و علاقه موجب تقويت توجه و ادراك شما از موضوع مورد مطالعه مي گردد. انگيزه ميل و رغبتي است كه از درون شخص برخواسته و رفتار او را تحريك كرده و آنرا در جهتي مشخص هدايت مي كند.

6 – استفاده از روش پيش خواني به عنوان يكي از مراحل مطالعه و يادگيري در اين لحظه بسيار مهم است – در اين روش كتاب يا مطلب بصورت يك مطالعه اجمالي و مقدماتي مطالعه مي شود ، هدف در اين مرحله يافتن يك ديدكلي نسبت به كتاب وارتباط دادن بخش هاي مختلف كتاب بايكديگرمي باشد.

7 – مرحله سؤال كردن : پس از مطالعه اجمالي موضوعات و نكات اصلي ، به طرح سؤال در مورد آنها بپرازيد . اين كار باعث افزايش دقت و تمركز فكر و سرعت وسهولت يادگيري مي شود.

8 – مرحله خواندن : منظور خواندن دقيق و كامل در اين مرحله است كه هدف فهميدن كليات و جزئيات مطالب و نيز پاسخ گويي به سؤالات مرحله قبل مي باشد.

در اين مرحله براي فهم بيشتر بهتر مطالب مي توان از كارهايي مثل يادداشت برداري ، علامت گذاري و خلاصه نويسي استفاده كنيد.

9 – مرحله تفكر: در اين مرحله هنگام خواندن ساختن سؤال ها و ايجاد ارتباط بين دانسته هاي خود ، درباره مطلب مورد مطالعه فكر كنيد. مهمترين اصل در اين بخش بسط معنايي است كه اين امر در مراحل حفظ گفتني و مرور كردن هم مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد.

10 – مرحله از حفظ گفتني : در اين مرحله بدون مراجعه به كتاب و از حفظ به يادآوري مطالب خوانده شده پرداخته مي شود و بار ديگر به سؤالاتي كه خود فرد طرح كرده است پاسخ مي دهد . اين مرحله در پايان هر بخش انجام مي گيرد يعني هر فصلي از كتاب كه خوانده مي شود بايد مطالب آن بخش از حفظ گفته شود.

وقتي مطمئن شديم كه مطالب آن بخش را بطور كامل آموخته ايم آنگاه مي توانيم به بخش ديگر ورود كنيم .

11 – مرحله يادداشت برداري و خلاصه نويسي به عنوان يك فن مورد نظر پژوهشگران در امر يادگيري مدنظر قرار دارد.دراين ارتباط يادگيرنده به نوشتن عبارات و مفاهيم و موضوعات كليه ي متن مي پردازد ، بطوري كه در مرور مطالب آموخته شده بايك نگاه اجمالي و خواندن خلاصه ها به فهم مطالب خوانده شده و يادآوري آنها منجر مي گردد.

در مرحله يادداشت برداري به جهت نظم دادن به مطالب مي توان با خودكارهاي رنگي نكات مهم را هم از يكديگر تفكيك كرد.

اميد آنكه با بكارگيري فنون و روش هاي صحيح مطالعه در امر يادگيري به چند هدف از پيش عنوان شده يعني سرعت و دقت و حفظ و يادگيري عميق موضوع دست يابيم .

 

چگونه از روشهاي ابتكاري آموزش و يادگيري استفاده مي شود؟

آموزش پيشرفته راهي است براي افزايش آموزش و يادگيري در انجام كار. در حال حاضر روش هاي مختلف ابتكاري در سراسر جهان در حال استفاده هستند. آموزش تركيبي علاوه بر آموزش حضوري ، شامل آموزش الكترونيكي نيز مي باشد. استفاده از فن آوري و چندرسانه اي در جزئيات وجود دارد.

 

روش هاي مطالعه متناسب با هر دانش آموز چگونه است؟

روش هاي نوين مطالعه و يادگيري بايد متناسب با هر دانش آموز باشد. هر كس توانايي هاي مختلفي دارد ، بنابراين تعيين اينكه چه چيزي براي شما مفيد است و چه چيزي مفيد است مهم است. (بفهميد شما چه نوع زبان آموز هستيد و كدام يك از تكنيك هاي مطالعه براي شما بهتر كار مي كنند!)

 

روشهاي نوين مطالعه و يادگيري

 

به عنوان يك دانشجوي مقطع راهنمايي ، توسعه تكنيك هاي مديريت زمان و مطالعه موثر كه به شما كمك مي كند بيشترين اطلاعات را داشته باشيد ضروري است. در مدرسه گريد ، گرفتگي شب قبل ديگر باعث قطع آن نمي شود. با يك استراتژي جديد وارد سال جديد شويد و يكي از تكنيك هاي مطالعه زير را امتحان كنيد.

 

جايگاه را درست نماييد

اول ، شما بايد شرايط را در بدن و محيط خارجي خود ايجاد كنيد تا با موفقيت اطلاعات را ياد بگيريد و حفظ كنيد.

 

خوب بخوابيد: يك مطالعه اخير نشان داد كه بين نمرات دانش آموزان و ميزان خواب آنها رابطه مثبت وجود دارد. با اين حال ، اين فقط به معناي داشتن 8 ساعت كامل خواب قبل از يك آزمايش بزرگ نيست. مهمتر ، حتي بيشتر ، خواب كافي براي چندين شب قبل از انجام بخش عمده مطالعه است.

محيط مطالعه خود را تغيير دهيد: مطالعات نشان مي دهد تغيير محيط مطالعه مي تواند عملكرد يادآوري را افزايش دهد. به جاي اينكه هر روز در خانه مطالعه كنيد ، هر هفته يك مكان قهوه جديد را امتحان كنيد يا به كتابخانه محلي خود برويد. تغيير در مناظر مي تواند حافظه و سطح غلظت شما را بهبود بخشد.

با محيطي مناسب كار كنيد: اگر فضاي خوبي در خانه يا كافه اي داريد كه مطمئناً مكاني مفيد براي شماست ، منطقي است كه وقتي تحت فشار هستيد با اين شرايط همراه باشيد.

به موسيقي آرام بخش گوش دهيد: شما مي توانيد هر موسيقي را كه دوست داريد گوش دهيد ، اما بسياري موافقند كه ضرب هاي كلاسيك ، ساز و موسيقي لو ، موسيقي پس زمينه خوبي را براي مطالعه ايجاد مي كنند و در واقع مي توانند به شما در توجه به وظيفه كمك كنند. آهنگ هاي داراي متن مي توانند باعث حواس پرتي شوند.

حواس پرتي را از بين ببريد: با خاموش كردن تلفن و هرگونه صداي پس زمينه آزار دهنده مانند تلويزيون يا راديو ، حواس پرتي را از بين ببريد. با خود عهد و پيمان ببنديد تا از اتمام جلسه مطالعه خود ، از بررسي رسانه هاي اجتماعي خودداري كنيد.

ميان وعده غذايي هوشمند: قهوه و آب نبات باعث افزايش موقت شما مي شود ، اما در اين صورت دچار قند خون مي شويد. براي انرژي متمركز و پايدارتر ، ميان وعده هاي سالم مانند ادامام ، سيب يا آجيل را امتحان كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.